Dla wielu rodziców diagnoza autyzm to wyrok. Na szczęście wcale nie musi tak być! Wielu rodziców przekonało się jak skuteczna jest terapia Metodą Krakowską. Na czym ona polega?
Metoda Krakowska, to terapia opracowana przez prof. zw. dr hab. Jagodę Cieszyńską w oparciu o wieloletnie badania prowadzone m.in. wśród dzieci niedosłyszących, zaburzonych oraz badania neurobiologiczne. Profesor specjalizuje się w pomaganiu dzieciom z zaburzeniami rozwoju, tj. autyzm, zespół Aspergera, alalia i wielu innych.
Metoda opiera się na założeniu, że dziecko bez względu na rodzaj zaburzenia powinno przejść przez wszystkie etapy rozwoju. U dzieci zdrowych taki proces przebiega automatycznie – przychodzi określony czas i dziecko np. zaczyna zadawać pytania, albo uczy się rozróżniania emocji, czy też bawić się z rówieśnikami. Dzieci zaburzone nie rozwijają się w ten sposób – trzeba więc niejako zmusić ich mózg do pracy.
Terapię zaczyna się od pracy ze słuchawkami – dziecko przez kilkanaście minut dziennie słucha specjalnie nagranych płyt. Następnie włączana jest praca przy stoliku. Wielu rodziców obawia się, że dziecko nie będzie chciało współpracować – jednak po jakimś czasie wszystkie dzieci chętnie uczestniczą w procesie.
Jedną z cech charakterystycznych MK jest odizolowanie dziecka od wszelkich urządzeń multimedialnych – zero telewizji, gier wideo, komputera itd. Jedna z matek już po pierwszym dniu ograniczenia dziecku kontaktu z takimi urządzeniami zobaczyła zmianę w reakcji dziecka.
Duże znaczenie ma też nauka czytania, zgodnie z założeniem „od słowa czytanego do słowa mówionego”. Dlatego dzieci korzystające z terapii bardzo wcześnie umieją już płynnie czytać.
Jeszcze parę lat temu nie było zbyt wielu specjalistów w Polsce zajmujących się tą formą terapii. Na szczęście to się zmieniło. Dzięki efektom jakie przynosi Metoda Krakowska zyskuje ona na popularności i coraz więcej logopedów i terapeutów zdobywa wiedzę i umiejętności prowadzenia terapii według zasad Metody Krakowskiej.