Wydruk rozmaitych dokumentów jest w niejednej firmie związany z niemałymi wydatkami. Przykłada się więc dużą wagę do możliwości optymalizacji kosztów z tym związanych. Podpowiadamy proste metody pozwalające zmniejszyć koszty związane z wydrukiem w firmie.
Kwestia obniżania kosztów wydruku oczywiście nie dotyczy tylko firm, każdy posiadacz drukarki przecież woli wydawać mniej niż więcej, prawda? Poniżej przedstawiamy kilka praktycznych rad w tym zakresie.
Zakup drukarki dopasowanej do potrzeb
Pierwszym wydatkiem związanym z drukowaniem jest oczywiście zakup samej drukarki. Co warto wziąć pod uwagę kupując wybierając drukarkę, aby nie przepłacić? Do wyboru drukarki warto podejść bardzo pragmatycznie w pierwszej kolejności zastanawiając się nad tym, do czego będzie mi ta drukarka potrzebna, jakiego rodzaju materiały będą drukowane? Czy potrzebna jest funkcja wydruku w kolorze? Czy będę wykorzystywał funkcje kopiowania dokumentów? Czy będę drukował wysokiej jakości obrazy? Jak bardzo eksploatowana będzie drukarka? W bardzo wielu przypadkach okazuje się, że wystarcza zakup najprostszej drukarki monochromatycznej (drukującej w jednym kolorze – czarnym). Nie warto jest płacić za te funkcje w drukarce, z których nie będziemy korzystać wcale lub prawie wcale. Jeżeli nie będziemy drukować na prawdę dużych ilości, to warto też zwracać uwagę na wydajność i szybkość wydruku – jeśli drukujemy tylko sporadycznie, to czy na prawdę potrzebna jest nam bardzo wysoka szybkość wydruku i najwyższa jakość drukowania? Warto kupić drukarkę, która będzie odpowiednio dopasowana do naszych indywidualnych potrzeb. Wiele funkcji oferowanych przez nowoczesne drukarki z wyższej półki okazuje się dla większości z nas po prostu niepotrzebnych.
Zastanawiając się nad wyborem drukarki warto także zwracać uwagę na koszty materiałów eksploatacyjnych do danego modelu. Niejednokrotnie bowiem zdarza się, że tonery lub tusze do najtańszych modeli są sporo droższe niż w przypadku modeli do drukarek kosztujących więcej. Zatem przed zakupem warto sprawdzić, jak dużo będziemy musieli płacić za nowy pojemnik i czy są na rynku łatwo dostępne dobrej jakości zastępniki.
Tusz i toner – oryginał czy zamiennik?
Koszty wydruku w dużej mierze zależą od cen tonera lub tuszu do drukarki. Niejednokrotnie oryginalne wkłady są bardzo drogie. Wysoki koszt markowych materiałów eksploatacyjnych do drukarek wbrew pozorom niekoniecznie musi wynikać z użytych do ich produkcji lepszej jakości materiałów. Na cenę markowych tuszów składa się między innymi koszt skrupulatnie przeprowadzanych testów, mających na celu dostarczenie klientowi sprawdzonego, niezawodnego produktu. Oczywiście producenci zamienników także wykonują liczne testy, niemniej na pewno nie w takim szerokim zakresie. Na koszt markowego produktu niewątpliwie składa się także cena za markę. Rozważywszy wszelkie za i przeciw mnóstwo osób decyduje się na zakup zamiennika, głównie ze względu właśnie na niższą cenę – zamienniki są bardzo często nawet o 60% tańsze w porównaniu z oryginałami.
Wiele można oszczędzić także stosując proste, praktyczne metody. Na przykład drukując duże ilości tekstu warto korzystać z niższej jakości wydruku. Jeśli drukujemy materiały na własne potrzeby można także korzystać z gorszej jakości papieru.